گنبد سلطانیه زنجان

گنبد سلطانیه زنجان ـ بزرگترین گنبد خشتی جهان

گنبد سلطانیه معروف‌ترین بنای شهر زنجان است. این گنبد آرامگاه اُلجایتو یا همان سلطان محمد خدابنده است که بین سال‌های ۱۳۰۲ تا ۱۳۱۲ میلادی به دستور او در شهر سلطانیه ساخته شد و از مهم‌ترین بناهای معماری ایرانی و اسلامی به ‌شمار می‌رود. گنبد سلطانیه بعد از گنبد کلیسای سانتا ماریا دل فیوره و گنبد مسجد ایاصوفیه سومین گنبد بزرگ جهان است و در فهرست آثار میراث جهانی به ثبت رسیده. این بنای تاریخی همه ساله مورد بازدید بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی قرار می‌گیرد.



ویژگی‌ها و معماری گنبد سلطانیه زنجان

گنبد سلطانیه در شرق شهر زنجان و در داخل باروی شهر قدیم سلطانیه قرار گرفته است. این جاذبه‌ی تاریخی و گردشگری بنایی است هشت ضلعی که هشت مناره نیز در اطراف گنبدش دارد. گنبد سلطانیه قدیمی‌ترین گنبد دوپوش موجود در ایران است. رنگ گنبد آبی است و از کاشی‌های فیروزه‌ای رنگ پوشیده شده. ارتفاع بنا ۴۸٫۵ متر و قطر دهانه‌ی داخلی آن ۲۵٫۵ متر است. قسمت بالایی ساختمان پر از  اتاق‌ و غرفه است که سقف داخل اتاق‌های بالا با گچ‌بری‌ها و آجرهای رنگارنگ تزیین شده ‌است. معماری گنبد سلطانیه در زمان خود نقطه‌ی عطفی شمرده می‌شده، چرا که سبک جدیدی از معماری را به وجود آورده و از معماری سلجوقی عبور کرده است. ساخت گنبد این بنا 10 سال طول کشیده و 3000 کارگر برای آن عرق ریخته‌اند. گنبد سلطانیه شامل سه بخش اصلی ورودی، تربت‌خانه و سردابه است.


جنبه‌های دیگر گنبد سلطانیه

در گذشته گنبد سلطانیه علاوه بر جنبه‌ی، آرامگاهی به عنوان ساعت آفتابی نیز مورد استفاده قرار می‌گرفته. نوری که ظهرهنگام از دریچه‌ی سقف اصلی می‌تابیده به درک زمان کمک می‌کرده. همچنین نوری که از پنجره‌‌های بزرگ می‌تابیده ساعت و نوری که از پنجره‌‌های کوچک می‌تابیده دقیقه را مشخص می‌کرده.


مرمت گنبد سلطانیه

گنبد سلطانیه در چندین دوران، مانند دوره‌ی صفویه و قاجاریه، مورد مرمت قرار گرفته است. اکنون در داخل فضای گنبد و در زیر آن 35 سال است که داربست هایی دیده می‌شود که توسط گروه ایتالیایی مرمت‌گر گنبد کار گذاشته شده و متأسفانه هنوز کار بازسازی اساسی آن آغاز نشده است. گنبد سلطانیه در سال 1384 در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.


مسیر سفر به گنبد سلطانیه

گنبد سلطانیه در مسیر جاده تهران به تبریز قرار دارد. اگر گردشگری اهل مرکز و جنوب کشور هستید در ابتدا باید خودتان را به تهران برسانید. چون که زنجان و شهر سلطانیه در جاده تهران ـ قرار گرفته است. اگر از تهران به سمت قزوین حرکت کنید در 36 کیلومتری زنجان به سلطانیه می‌رسید. با انشعاب از جاده‌ی اصلی و طی 5 کیلومتر در مسیر فرعی نمای زیبای گنبد سلطانیه مشخص می‌شود.


ره‌آورد گنبد سلطانیه و سوغات زنجان

گردشگران می‌توانند در سلطانیه مجموعه‌ای از سوغات استان زنجان را به عنوان ره‌آورد سفر تهیه کنند. از صنایع دستی مثل ملیله‌دوزی و چاروق‌دوزی تا شیرینی‌های معروف زنجانی مثل باقلوای زنجانی و شیرینی شستی به وفور در سلطانیه یاف می‌شوند.


گنبد سلطانیه از آثار مهم تاریخی کشور ایران و یکی از جذابیت‌های گردشگری مشهور شهر زنجان است. برای رزرو هتل، تورهای داخلی و ایرانگردی، تور زنجان، تور سرعین، تور اردبیل، تور آستارا و تور زمینی سرعین با مهرآباد گشت در تماس باشید.


تور های مرتبط

مشاهده نظرات

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است.


ثبت نظر