معرفی جاذبه‌های گردشگری آستارا

معرفی جاذبه‌های گردشگری آستارا

آستارا به دلیل آب و هوای دلپذیرش همه ساله پذیرای گرشگران زیاد داخلی و خارجی است. بهترین فصل برای سفر به آستارا بهار و تابستان است. آستارا که یکی از قطب‌های مهم توریستی کشور است از نظر آب و هوایی دو قسمت جلگه‌ای و کوهستانی دارد. بخش جلگه‌ای آستارا تابستان‌های گرم و مرطوب و زمستان‌هایی با سرمای ملایم دارد و بخش کوهستانی آن هم تابستان‌هایی معتدل و زمستان‌هایی سرد دارد. به دلیل همین تنوع آب و هوایی سفر به آستارا در هر چهار فصل از طرف گردشگران داخلی و خارجی مورد استقبال قرار می­گیرد.  در ادامه به معرفی 10 مورد از جاذبه‌های گردشگری خواهیم پرداخت.



1ـ گردنه‌ی حیران

مشهورترین جاذبه‌ی گردشگری آستارا گردنه‌ی حیران است. بازدید از این گردنه همانطور که از نامش پیداست همیشه باعث حیرت گردشگران داخلی و خارجی می‌شود. روستای ییلاقی حیران در 30 کیلومتری آستارا قرار گرفته است. در این روستا اقامتگاه‌ها و غذاخوری‌های زیادی وجود دارد تا گردشگران برای سفر به این طبیعت زیبا دچار هیچ مشکلی نشوند. همچنین وجود تله‌کابین 1500 متری حیران که از از داخل جنگل فندقلو می‌گذرد، وجود سورتمه‌ی حیران که طولانی‌ترین سورتمه‌ی شمال کشور است و وجود کارتینگ حیران، آن منطقه را به باصفاترین نقطه‌ی گردشگری آستارا تبدیل کرده است.


آبشار لاتون

آبشار لاتون در 15 کیلومتری آستارا در منطقه‌ی شهرستان لوندویل واقع شده است. ارتفاع آبشار لاتون 105 متر است و از نظر مناظر و مناطق دیدنی دارای اهمیت فراوانی می­باشد. در اطراف آبشار لاتون استراحتگاه‌های زیادی برای رفاه گردشگران و توریست‌ها دایر شده و همه ساله این پذیرای هزارا نفر از طبیعت‌گردان و توریست‌های داخلی و خارجی است.


پایگاه حیات وحش لوندویل

لوندویل منطقه‌ای تالابی و جلگه‌ای است که در منتهاالیه غربی جنگل‌های هیرکانی استان گیلان قرار گرفته. این بخش دارای اقیلم بسیار مرطوب معتدل است. گونه‌های اصلی گیاهی منطقه عبارتند از: توسکای قشلاقی، انار وحشی، ازگیل و تمشک تالشی. در پایگاه حیات وحش لندویل 125 گونه‌ی جانوری شناسایی شده است. این پایگاه شامل زیستگاه‌های متوع آبی و خشکلی برای جانوران است که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از روباه معمولی، گراز، سمورآبی، سیاه‌کاکل، پری شاه‌رخ، قرقاول و درنا هستند.


باغ پرندگان آستارا

باغ پرندگان آستارا در سال 1386 به عنوان نخستین باغ پرندگان شهرستان‌های ایران افتتاح شد. این جاذبه‌ی گردشگری در ورودی جاده‌ی آستارا ـ رشت در زمینی به مساحت1050 متر مربع احداث شده که در آن بیشتر از 300 پرنده شامل 60 گونه‌ی مختلف نگهداری می­شود. از جمله پرندگان این باغ می‌توان به طاووس، قرقاول، طوطی، مرغ‌های تزیینی، سرسفید کاکلی، امپراتور، بلدرچین، کبک، بلبل، قناری، مینای سخنگو و مرغ عشق اشاره کرد. باغ پرندگان آستارا دارای گونه‌های مختلف قرقاول زینتی خارجی و کمیاب است. نژادهایی مانند مونال، فایربک، ترکاپان، سیلور، طلایی، سیون‌هو، شاهی، پرتغالی، سبز، گردن حلقه‌ای و کالج که بسیار مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی قرار گرفته‌‌اند.می توانید با رزرو تور آستارا از مهرآباد گشت از این باغ پرندگان دیدن نمایید.


چشمه‌ی آبگرم علی داشی

چشمه‌ی آب گرم علی داشی در پای یک پرتگاه سنگی در محله‌ی علی داشی واقع در بالای دره‌ی گیله قرار گرفته و از پرطرفدارترین مناطق گردشگری آستارا به شمار می‌رود. این چشمه به دلیل نزدیکی به جاده‌ی اصلی از طرف آستارا به گردنه حیران و به علت خاصی آب‌درمانی‌اش منطقه‌ی بسیار پربازدیدی است. آب چشمه‌ی آب گرم علی داشی برای دردهایی مثل درد مفاصل، چشم درد، دل درد، کمر درد، رفع باد و قولنج و تقویت اعصاب بسیار پرخاصیت است.  


6ـ قلعه‌ی شیندان

قلعه‌ی شیندان یا قلعه‌ی سندان از مهمترین آثار تاریخی شهر آستارا است. این قلعه در مرز جمهوری آذربایجان و ایران بر فراز کوه شیندان واقع شده و سابقه‌ی آن به قبل از اسلام می‌رسد. قلعه‌ی شیندان، دژ و قلعه‌ی تاریخی در ارتفاع 1850 متر بر فراز کوه شیندان، در جاده آستارا به اردبیل در منطقه حیران قرار گرفته و سابقاً آتشکده‌ای در آن‌جا وجود داشته است.


تالاب بین‌المللی استیل

تالاب استیل در 7 کیلومتری آستارا و در حاشیه‌ی جاده‌ی لندویل قرار گرفته است. این تالاب سرشار از چشم‌اندازهای طبیعی مانند کوهستان، جنگل و مزرعه و کشتزار است که به بهشتی تک‌افتاده در منطقه‌ی آستارا شباهت دارد. ضلع ‌غربی تالاب استیل پوشیده از جنگل و پوشش‌های سبز گیاهی است و در ضلع شرقی این تالاب درختان توسکای شناور منظره‌ی بسیار رؤیایی را به وجود آورده است.  به علت این که ریشه‌ی درختان این تالاب  در آب قرار دارد، همواره در پهنای تالاب جا‌‌به‌جا می‌شوند و حرکت می‌کنند. به همین دلیل آن‌جا به تالاب درختان شناور هم معروف است. تالاب بین‌المللی استیل از محبوب ترین جاذبه‌های گردشگری آستارا است.


8ـ ساحل صدف

ساحل صدف در 7 کیلومتری آستارا قرار دارد. این ساحل امکانات رفاهی و تجهیزات فراوانی مانند آلاچیق، استراحتگاه سنتی، بوفه، فروشگاه، دوش آب شیرین، و سرویس بهداشتی برای گردشگران دارد. سالم‌سازی دریا و پاکسازی ساحل از وجود هرگونه نخاله ساحل صدف را به مکانی دوست‌داشتنی برای استراحت گردشگران تبدیل کرده است.


9ـ پارک جنگلی بی‌بی یانلو

پارک جنگلی بی‌بی‌یانلو واقع در روستای بی‌بی‌یانلو با وسعت 1512 هکتار از مناطق نمونه‌ی گردشگری آستارا است. این پارک جنگلی جزو جنگل‌های هیرکانی غربی و جنگل هلی میان بند محسوب می‌شود که در ضلع جنوب غربی و در فاصله‌ی 5 کیلومتری آستارا واقع شده است. در پارک جنگلی بی‌بی‌یانلو انواع گونه‌های جنگلی از قبیل بلوط، راش، توسکا، ممرز، نمدار، ملج، لیلکی، انجیلی، آزاد، افرا، گردو، لرگ، خرمندی، داغداغان، شیردار، گیلاس وحشی، فندق، شمشاد جنگلی، شب خسب، ون و بارانک به چشم می‌خورد. وجود تنوع گیاهی و دره‌ها دامنه‌ها و قله‌های بسیار زیبا پارک جنگلی بی‌بی‌یانلو را به منطقه‌ای رؤیایی برای گردشگران داخلی و خارجی آستارا تبدیل کرده است.


10ـ جنگل فندقلو

جنگل فندقلو جزو زیباترین جاذبه‌های گردشگری آستارا به شمار می‌آید که در محور مواصلاتی آستارا ـ اردبیل و در کنار روستای خانقاه سفلی شهرستان نمین روستای گیلده واقع شده‌ است. با توجه به این که درخت فندق بیش از سایر گونه‌ها در این جنگل روییده است، این منطقه فندق‌لو نامیده می‌شود. منطقه‌ی فندقلو با جاذبه‌های منحصربه‌فرد جنگلی ـ مرتعی قابلیت بسیار ممتازی برای توسعه در صنعت اکوتوریسم دارد.این جنگل دارای درختان مختلف میوه مانند فندق، سیب وحشی، گوجه سبز، ازگیل ، به، تمشک و توت فرنگی است.


منطقه‌ی گردشگری آستارا از زیباترین مناطق و مقاصد گردشگری ایران به شمار می‌رود. جاذبه‌های فراوان طبیعی و تاریخی و تجهیزات فراوانی که در آن برای آسایش گردشگران در نظر گرفته شده است، آستارا را به یکی از قطب‌های گردشگری ایران تبدیل کرده است. برای رزرو تورهای داخلی و ایرانگردی، تور زنجان، تور سرعین، تور اردبیل، تور آستارا و تور زمینی سرعین با مهرآباد گشت در تماس باشید.


تور های مرتبط

مشاهده نظرات

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است.


ثبت نظر