معرفی برج قابوس گنبد کاووس

معرفی برج قابوس گنبد کاووس


برج قابوس گنبد کاووس بنایی تاریخی از سده‌ی چهارم هجری است که در شهر گنبد کاووس، شمال ایران در استان گلستان قرار دارد. سبک معماری برج قابوس گنبد کاووس شیوه‌ی رازی است. این بنا که بلندترین برج تمام آجری جهان به‌شمار می‌آید بر فراز تپه‌ای خاکی که نزدیک به 15 متر از زمین بلندتر است قرار دارد. بلندای بنا به همراه پی آن ۷۲ متر می‌باشد. این بنا در سال ۳۷۵ هجری خورشیدی و در زمان پادشاهی کاووس بن وشمگیر و در شهر گنبدکاووس که پایتخت پادشاهان آل زیار آن دیار بوده، ساخته شده است.ددر ادامه به معرفی ویژگی‌های برج قابوس گنبد کاووس می‌پردازیم. برای رزرو تور گرگان، تور گلستان، تور گلستان گردی، تور گنبد، تور گنبد کاووس، تور طبیعت‌گردی گلستان، تور ناهارخوران، تو آشوراده و تور زمینی گلستان با مهرآباد گشت تماس بگیرید.

کارکرد برج قابوس گنبد کاووس
در ایران باستان، برای راهنمایی مسافران در کنار راه‌ها و جاده‌ها، ساختمان‌های برج‌مانندی می‌ساختند که به آن‌ها میل یا منار می‌گفتند. میل یا منار در لغت به معنای محل نور و جای آتش است. این برج‌ها که علاوه بر کنار مسیرها در شهرها هم به منظور نشان دادن مکان اصلی بافت شهری ساخته می‌شده‌اند، معمولا بنایی مستقل با تزیینات بسیار ساده بودند. برج قابوس گنبد کاووس از این گونه برج‌ها است. در قسمت تاج برج قابوس گنبد کاووس آتش روشن می‌کردند تا در شب‌های تاریک یا روزهای مه گرفته، راه و مقصد تشخیص داده شود. همچنین برای پیام‌رسانی به مناطق دورتر با استفاده از پرتوهای نور از آتش موجود در این برج استفاده می‌کردند.

کاربری برج قابوس گنبد کاووس
برخی از صاحب‌نظران برج قابوس گنبد کاووس را بنای آرامگاهی می‌دانند و معتقد هستند که سرداب درون تپه محل دفن قابوس بوده‌ است که بنا به دستور وی و به همین منظور ساخته شده است. این دسته از مورخان به مصنوعی بودن تپه استناد می‌کنند چون در اکتشافات درون تپه، تا عمق مورد حفاری، زیرسازی آجری وجود داشته است. برخی از مورخان به شخصیت ادبی و علمی قابوس و مراوداتش با عالمان زمان خود به ویژه منجمان استناد می‌کنند. قابوس به کیاکوشکار گیلانی که از منجمان برجسته‌ی آن زمان بوده است دستور ساخت رصدخانه‌ای را در پایتخت داده است.

ویژگی‌های برج قابوس گنبد کاووس
مهمترین ویژگی این بنای تاریخی، سازه‌ی بی‌نقص آن است که این برج را جزو بهترین آثار مهندسی تاریخ قرار داده است. این امتیاز در یک نظرسنجی بین‌المللی که بین معماران مشهور جهان برگزار شده به برج گنبد داده شده است. برجی که فقط از آجر ساخته شده و هیچ گونه استوارکننده‌ای ندارد و در طول عمر بیش از هزار ساله‌اش حتی با تحمل دو زمین‌لرزه‌ی شدیدتر از ۶ ریشتر، همچنان استوار و پابرجا است.

جغرافیای برج قابوس گنبد کاووس
محل فعلی قرار گرفتن این برج، یعنی شهر گنبدکاووس در زمان ساخت برج، حومه‌ی شهر جرجان (گرگان) کهن، پایتخت حکومت آل زیار بوده است.

برج قابوس گنبد کاووس یکی از جاذبه‌های گردشگری تاریخی محبوب ایران و شمال ایران به شمار می‌رود. برای رزرو تور گرگان، تور گلستان، تور گلستان گردی، تور گنبد، تور گنبد کاووس، تور طبیعت‌گردی گلستان، تور ناهارخوران، تو آشوراده و تور زمینی گلستان با مهرآباد گشت تماس بگیرید.

مشاهده نظرات

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است.


ثبت نظر