آشنایی با دیدنی‌های بندر ترکمن

آشنایی با دیدنی‌های بندر ترکمن

بندر ترکمن یا بندر شاه شهری در غرب استان گلستان است. این شهر در زمان رضاشاه پهلوی در سال ۱۳۰۶ خورشیدی بنیان‌گذاری شد و به همین خاطر تا پیش از انقلاب بندر شاه نامیده می‌شد. بندر ترکمن جزو نخستین شهرهای ایران است که راه‌آهن به آن کشیده شد. جزیره‌ی آشوراده بزرگ‌ترین جزیره‌ی ایرانی دریای خزر در این شهر قرار دارد و مشهورترین جاذبه‌ی گردشگری بندر ترکمن است. هر ساله فقط در تعطیلات نوروز بیش از یک میلیون گردشگر داخلی از بندرترکمن، جزیره‌ی آشوراده و اسکله و بازارچه‌ی گمرکی آن بازدید می‌کنند. در ایام نوروز جمعیت شهر به سه برابر نیز افزایش می‌یابد. دیوار دفاعی گرگان مربوط به دوره‌ی ساسانیان که از شهرستان کلاله آغاز می‌شود با طی حدود دویست کیلومتر در این شهرستان به دریا منتهی می‌شود. این دیوار بزرگترین دیوار جهان پس از دیوار چین است. دوشنبه بازار بندر ترکمن از دیدنی‌های این شهر ترکمن نشین است که در آن صنایع دستی ترکمن به گردشگران داخلی و خارجی عرضه می‌شود. فرش ترکمنی، پشتی ترکمنی، روسری‌های زنانه و صنایع دستی ترکمن‌ها و بشمه و بورگ و قطاب مهم‌ترین سوغاتی این شهر هستند. در اعیاد قربان و فطر این منطقه بسیار دیدنی است. این دو عید بزرگترین عید ترکمن‌ها به‌شمار می‌روند. پارک گلستان بزرگترین پارک این شهر است که در بلوار بهشتی واقع شده‌است. در ادامه به معرفی 5 مورد از مهمترین جاذبه‌های گردشگری بندر ترکمن می‌پردازیم. برای رزرو تور گرگان، تور گلستان، تور گلستان گردی، تور گنبد، تور گنبد کاووس، تور طبیعت‌گردی گلستان، تور ناهارخوران، تو آشوراده و تور زمینی گلستان با مهرآباد گشت تماس بگیرید.


1ـ جزیره‌ی آشوراده

آشوراده که تنها جزیره‌ی ایرانی دریای خزر است، دهی در مرکز شبه جزیره‌ی میان‌کاله در شهرستان بندرترکمن استان گلستان می‌باشد. این جزیره در سال ۱۳۵۴ جز نخستین مناطق زیست کره‌ی جهان معرفی و ثبت شد. در همین حال در کنوانسیون جهانی رامسر در زمره تالاب‌های مهم دنیا قرار گرفت و سومین اهمیت این منطقه عضویت آن در پناهگاه حیات وحش است که در تمامی ایام سال میزبان انواع پرندگان است. چهل درصد خاویار ایران در نزدیکی این جزیره به دست می‌آید. آشوراده در زبان ترکمنی به معنای جزیره‌ی آشور است. ترکمن‌ها به این جزیره مال آشیر هم می‌گویند. زیرا در زمان‌های قدیم از ساحل بندر ترکمن دام‌های خود را جهت چراندن به جزیره می‌رساندند و در این لفظ «مال» به معنای «دام» و «آشیر» به معنای مصدری «رساندن» است. جزیره‌ی آشوراده با بندر ترکمن حدود ۱۰ کیلومتر و تا گرگان حدود ۴۰ کیلومتر فاصله دارد و سالانه گردشگران داخلی و خارجی بسیاری در نوروز و فصل بهار به سمت این جزیره دیدنی در استان گلستان سفر می کنند.


2ـ تالاب گمیشان

تالاب گمیشان در بخش گمیشان شهرستان بندر ترکمن قرار دارد. این تالاب بین المللی با ۱۷۷۰۰۰ هکتار وسعت در شرق گمیش تپه واقع شده. تالاب گمیشان زیستگاه بسیاری گونه های جانوری و گیاهی است و بخش شمالی آن منطقه حفاظت شده است. تالاب گمیشان هر ساله میزبان پرندگان مهاجری است که با سرد شدن هوا در بخش هایی از روسیه به این تالاب و دیگر تالاب های استان گلستان مهاجرت می‌کنند. بیش از ۲۲ گونه پرنده از جمله: فلامینگو، بالابان، قو، مرغابی، لک لک، پلیکان، عقاب شاهی و غیره در این تالاب قابل مشاهده‌اند.

3ـ ترکمن صحرا

ترکمن صحرا جلگه‌ای رسوبی و حاصلخیز است که در بخشی از استان گلستان و خراسان شمالی واقع شده است. دشت‌های سرسبز و اسب‌های اصیل نژاد ترکمن از مشهورترین جاذبه‌های گردشگری ترکمن صحرا هستند. این منطقه با هفت هزار سال قدمت، یکی از قدیمی ترین مناطق شمال ایران به حسال می آید.


4ـ روستای قره قاشلی

این روستا در ۱۰ کیلومتری بندر ترکمن و در جاده‌ی گرگان قرار گرفته است. شهرت روستای قره قاشلی بابت برگزاری مسابقات اسب‌سواری در این منطقه است. سالانه شمار بسیار زیادی از علاقه مندان به اسب و سورکاری به این روستا سفر می کنند. کورس بهاره بندر ترکمن از جمله رویداد های محبوب این محل است.


5ـ منطقه‌ی شکار ممنوع صوفیکم

تالاب صوفیکم که منطقه‌ای شکار ممنوع است زیستگاه برخی گونه‌های نادر حیات وحش از جمله روباه ترکمن و حشره‌خوار کوتوله است. این حیوان به عنوان کوچکترین پستاندار ایران شناخته می شود. گونه‌های جانوری زیادی در این منطقه زیست می کنند و از این جمله پرندگان مهاجری هستند که در زمستان به این تالاب مهاجرت می کنند.


بندر ترکمن با جادبه‌های گردشگری متنوع خود خود یکی از محبوب‌ترین مناطق و مقاصد گردشگری ایران و شمال ایران به شمار می‌رود. برای رزرو تور گرگان، تور گلستان، تور گلستان گردی، تور گنبد، تور گنبد کاووس، تور طبیعت‌گردی گلستان، تور ناهارخوران، تو آشوراده و تور زمینی گلستان با مهرآباد گشت تماس بگیرید.

مشاهده نظرات

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است.


ثبت نظر