1. صفحه اصلی
  2. وبلاگ
  3. معرفی جاذبه‌های گردشگری علی آباد کتول

معرفی جاذبه‌های گردشگری علی آباد کتول

معرفی جاذبه‌های گردشگری علی آباد کتول

معرفی جاذبه‌های گردشگری علی آباد کتول

علی‌آباد کتول شهری در استان گلستان ایران است که یکی از معتدل‌ترین شهرهای کشور ایران می‌باشد. به دلیل قرار گرفتن این شهر در منطقه پست و کم ارتفاع و قرار گرفتن در کنار چند تپه، جنگل و دو دهنه‌ی کوهستانی، آب و هوای این شهر منحصربه‌فرد شده‌است. علی‌آباد کتول یکی از بزرگترین ذخیره گاه‌های چوب سرخدار در جهان می‌باشد. علی‌آباد کتول روستاها و ییلاقات فراوانی دارد. روستاهایی مانند عباس آباد، پیچک محله، الازمن، قوش کرپی، سعد آباد، شیرین آباد، امیرآباد فندرسک، چینو، مایان، نرسو، ریگ چشمه، چلی، بالا چلی، گنو، غریب آباد، طاویر، چه جا، لنگو، سیاه مرز کوه، نرسو، افرا تخته، الستان، وسیع سر، زرین گل، کردآباد، حسین‌آباد و اسلام‌آباد که همگی زیر مجموعه‌ی علی‌آباد کتول هستند و از جاذبه‌های طبیعت‌گردی این منطقه به شمار می‌روند. مشهورترین جاذبه‌ی گردشگری علی‌آباد کتول آبشار تمام خزه‌ای کبودوال است. در ادامه به معرفی مهمترین جاذبه‌های گردشگری علی‌آباد کتول می‌پردازیم. برای رزرو تور گرگان، تور گلستان، تور گلستان گردی، تور گنبد، تور گنبد کاووس، تور طبیعت‌گردی گلستان، تور ناهارخوران، تو آشوراده و تور زمینی گلستان با مهرآباد گشت تماس بگیرید.

آبشار کبودوال

آبشار کبودوال به فاصله‌ی ۵ کیلومتری از مرکز شهر و در جهت جنوب شرقی شهرستان علی‌آباد کتول از توابع استان گلستان قرار دارد.در ابتدای ورودی این جنگل و در امتداد جاده دریاچه‌ای قرار دارد که از یک چشمه‌ی اصلی در بالادست مجموعه آبشارها و رودخانه زرین گل آبگیری می‌کند. در دامنه‌ی کوه هارون و در میانه‌ی دره‌ی اصلی هفت آبشار کوچک و بزرگ قرار دارند. اما آبشار اصلی آبشاری تمام خزه‌ای است که پنجمین آبشار از این مجموعه بوده و قدمتی چند میلیون دارد. چشمه‌ی پرآبی در بالای آبشار هفتم از دل زمین می‌جوشد و آب این مجموعه آبشار را تأمین می‌کند.

 دریاچه‌ی سد زرین گل (دریاچه‌ی کبودوال)

دریاچه‌ی سد زرین گل یا همان دریاچه‌ی کبودوال در نزدیکی آبشار کبودوال قرار گرفته و یکی دیگر از مهمترین جاذبه‌های گردشگری علی آباد کتول قرار است. بومی‌های شهر علی آباد معمولاً آخر هفته های خود را آن‌جا می گذرانند. دریاچه‌ی سد زرین گل در میانه‌ی جاده علی آباد کتول به آبشار کبودوال قرار گرفته است. این دریاچه حدود ۱٫۵ کیلومتر با خود شهر فاصله دارد و به عنوان یکی از زیباترین دریاچه مصنوعی کشور شناخته می‌شود.

 روستای چلی سفلی و آبشار چلی

آبشار چلی یکی از زیباترین آبشارهای شهرستان علی آباد کتول است که با ارتفاعی حدود ۶۰ متر از بلندترین آبشارهای این منطقه نیز محسوب می‌شود. این آبشار در روستای ییلاقی و خوش آب و هوای چلی سفلی قرار دارد. ارتفاع این روستا از سطح دریا حدود ۱۱۰۰ متر است و آب و هوایی خنک و دلچسب دارد. برای رسیدن به آبشار چلی باید حدود ۱ کیلومتر از روستای چلی سفلی جنگل نوردی کنید.


 روستای افراتخته

روستای زیبای افراتخته در مناطق جنوب شرقی علی آباد کتول و در فاصله ۶۰ کیلومتری از گرگان قرار گرفته است. این روستا در میان ذخیره گاه جنگلی افراتخته واقع شده است. این ذخیره گاه محل سکونت نادرترین گونه های درختی سوزنی برگ استان گلستان است و از نظر محیط زیستی ارزش بسیار زیادی دارد. جنگل های ارزشمند این منطقه حدود ۱۹۰ میلیون سال قدمت دارند. در اطراف روستا چشمه‌های آب معدنی بسیاری وجود دارند که خواص درمانی فراوانی دارند. این روستا در ارتفاع ۱۵۵۰ متری از سطح دریا قرار دارد و به عنوان یکی از بکرترین جاذبه‌های گردشگری علی آباد کتول شناخته می شود.

 موزه‌ی مردم شناسی علی آباد کتول

در موزه مردم شناسی شهر علی آباد کتول فرهنگ و آداب و رسوم مردمان این منطقه به طور جامع در معرض نمایش به عموم مردم قرار گرفته‌ است. این موزه شامل بخش‌هایی همچون مراسم عروسی سنتی در علی آباد کتول، دوخت لباس محلی توسط زنان این منطقه، میهمانی ها و مراسم شب نشینی در علی آباد، موسیقی سنتی این دیار کهنه و غیره است.


علی آباد کتول با جاذبه‌های گردشگری متنوع و طبیعی خود یکی از خاص‌ترین مناطق و مقاصد گردشگری ایران و شمال ایران به شمار می‌رود. برای رزرو تور گرگان، تور گلستان، تور گلستان گردی، تور گنبد، تور گنبد کاووس، تور طبیعت‌گردی گلستان، تور ناهارخوران، تو آشوراده و تور زمینی گلستان با مهرآباد گشت تماس بگیرید.

مشاهده نظرات

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است.


ثبت نظر