راهنمای سفر به کردستان

راهنمای سفر به کردستان

استان کردستان جاذبه‌های طبیعی فراوان و خیره کننده‌ای دارد و یکی از پرطرفدارترین مناطق توریست‌پذیر ایران محسوب می شود که سالانه گردشگران زیادی را به خصوص در فصل بهار به سمت خود جذب می کند. کردستان یکی از مقاصد گردشگری مورد علاقه‌ی طبیعتگردان است. از آن جایی که کردستان در منطقه‌ای کوهستانی قرار دارد و یکی از مرتفع‌ترین استان‌های ایران به حساب می‌آید، بهترین زمان سفر به استان کردستان از اواسط بهار تا اوایل پاییز است. در ادامه به معرفی مهمترین جاذبه‌های گردشگری کردستان می‌پردازیم. برای رزرو تور کردستان، تور سقز، تور بانه، تور سردشت، تور مریوان و تور زمینی کردستان با مهرآباد گشت تماس بگیرید.

جاذبه‌های گردشگری کردستان

هورامان یا اورامان

اورامان یک منطقه‌ی کوهستانی با طبیعتی حیرت‌انگیز است که در مرز ایران و عراق قرار دارد و هر ساله گردشگران داخلی و خارجی زیادی را به خود جذب می‌کند. اورامان مشهورترین جاذبه‌ی گردشگری استان کردستان است.

رود سیروان

رود سیروان از مهمترین رودخانه‌هایی است که در کردستان جاری است. این رودخانه در بخش غربی و شمال غربی هورامان قرار گرفته و منطقه هورامان را به دو بخش تقسیم نموده ‌است. بیشترین بخش این رودخانه در شهرستان پاوه قرار دارد، این رودخانه از بخش رزاب و مریوان در کردستان سرچشمه گرفته و پس از عبور از شمال غربی اورامانات، دوآب و شمال هرتا، رودخانه‌های ژاد رود، قشلاق رود، لیله، لوشه، زمکان، دشت حر به آن پیوسته و سپس وارد کشور عراق می‌شود

مریوان

شهر مرزی مریوان با قرار گرفتن در همسایگی دریاچه‌های زریوار و اورامان طبیعت بسیار بکر و زیبایی را به وجود آورده است. برخی معتقدند که مراوی در زبان کردی به معنای جای مرغابی است و این منطقه‌ی طبیعی به علت برخورداری از دریاچه‌ی باتلاقی زریوار که زیستگاه انواع مرغابی وحشی است، مریوان نام گرفته است.

دریاچه‌ی زریوار

دریاچه‌ی زریوار در فاصله‌ی سه کیلومتری غرب مریوان قرار دارد. یکی از ویژگی های استثنایی این دریاچه این است که هیچ منبع خاصی برای آب دریاچه ندارد و آب زریوار از طریق بارش باران و چشمه‌ها به وجود آمده است. اهالی بومی و مردم کردستان و مریوان این دریاچه را اسرارآمیز می دانند.

سنندج

سنندج جاذبه‌های گردشگری متنوعی را در دل خود جای داده است.. مسجد تاریخی دومناره که مربوط به دوره افشاریان است و حمام حاج صالح که در بافت تاریخی شهر قرار دارد و یادگاری از دوران صفویه است، از جمله آثار ارزشمند سقز هستند. همچنین تپه‌ی باستانی زیویه معروف‌ترین جاذبه‌ی گردشگری سنندج می‌باشد.

بیجار

بیجار یکی از مرتفع‌ترین شهرهای ایران است که به آن لقب بام ایران را هم داده اند. بیجار هم آثار تاریخی نظیر بازار سنتی و قلعه قمچای دارد و هم امکانات تفریحی مانند پیست اسکی نسار دارد که بسیار مورد توجه گردشگران قرار گرفته است.

سقز

یکی از مهمترین جاذبه های تاریخی شهر سقز تپه باستانی زیویه است. مسجد تاریخی دومناره که مربوط به دوره افشاریان است و حمام حاج صالح که در بافت تاریخی شهر قرار دارد و یادگاری از دوران صفویه است، از جمله آثار ارزشمند سقز هستند.

بانه

شهرت شهر بانه به علت مراکز خرید آن است. این خصوصیت همه ساله گردشگران داخلی زیادی را به بانه رهسپار می‌کند. اگر قصد خرید در این شهر را دارید بهتر است در روزهای غیر تعطیل به آن سفر کنید.

کامیاران

کامیاران در فاصله‌ی ۶۵ کیلومتری جنوب سنندج قرار گرفته است. این شهر دارای ۱۳۰ بنای تاریخی است که از این بین ۷۴ مورد از آن ها به ثبت ملی رسیده اند. کامیاران جاذبه‌های گردشگری بسیار متنوعی دارد.

پالنگان

روستای پلکانی پالنگان در شهرستان کامیاران کردستان قرار گرفته است. معماری پلکانی، بافت سنتی، وجود آبشارها و چشمه‌های زیبا و رودخانه تنگیور که در کنار آن جریان دارد، پالنگان را به منطقه‌ای رؤیایی تبدیل کرده است.

غذاهای کردستان

کردها ذائقه‌ی غذایی خاصی دارند و غذاهای محلی آن‌ها بسیاز لذیذ و مقوی هستند. در ادامه به معرفی معروف‌ترین غذاهای سنتی استان کردستان می‌پردازیم.
شلکینه
کلانه
خورشت ریواس
قایرمه
آش عدس بلغور
آش دوغه وا
آش گزنه
کباب کردی
ماهی کباب
رشته رون
دلمه برگ مو
یتیمچه
ساوار

اقامت در کردستان

گردشگران داخلی و خارجی با وجود هتل‌ها و اقامتگاه‌های بومگردی متنوع، برای اسکان در استان کردستان با مشکل خاصی مواجه نخواهند شد. در ادامه به معرفی 3 هتل از هتل‌های استان کردستان می‌پردازیم.
هتل هاله بانه (۵ ستاره)
نشانی: بانه، خیابان مطهری، میدان فرمانداری
هتل زانا بانه (۳ ستاره)
نشانی: جاده‌ی سقز، ورودی بانه، روبه‌روی ترمینال اصلی
هتل شار بانه (۲ ستاره)
نشانی: بانه، میدان آزادی، بلوار بلال حبشی

مراکز خرید کردستان

کردستان بازارها و مراکز خرید فراوانی دارد که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.
بازار سنندج
بازار سرپوشیده‌ی سنندج
پاساژ پاسارگاد
مجتمع تجاری کردستان
مرکز تجاری صدف
مرکز خرید طنین
بازار سقز
بازارچه‌ی مرزی مریوان

استان زیبای کردستان با طبیعت متنوع و اماکن تاریخی خود یکی از محبوب‌ترین و دلپذیرترین مناطق و مقاصد گردشگری کشور ایران به شمار می‌رود. برای رزرو تور کردستان، تور سقز، تور بانه، تور سردشت، تور مریوان و تور زمینی کردستان با مهرآباد گشت تماس بگیرید.

مشاهده نظرات

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است.


ثبت نظر