جاذبه‌های دیدنی کردستان

جاذبه‌های دیدنی کردستان

کردستان یکی از مقاصد گردشگری مورد علاقه‌ی طبیعتگردان است. از آن جایی که کردستان در منطقه‌ای کوهستانی قرار دارد و یکی از مرتفع‌ترین استان‌های ایران به حساب می‌آید، بهترین زمان سفر به استان کردستان از اواسط بهار تا اوایل پاییز است. استان کردستان جاذبه‌های طبیعی فراوان و خیره کننده‌ای دارد و یکی از پرطرفدارترین مناطق توریست‌پذیر ایران محسوب می شود که سالانه گردشگران زیادی را به خصوص در فصل بهار به سمت خود جذب می کند. در ادامه به معرفی مهمترین جاذبه‌های گردشگری کردستان می‌پردازیم. برای رزرو تور کردستان، تور سقز، تور بانه، تور سردشت، تور مریوان و تور زمینی کردستان با مهرآباد گشت تماس بگیرید.

هورامان یا اورامان
اورامان یک منطقه‌ی کوهستانی با طبیعتی حیرت‌انگیز است که در مرز ایران و عراق قرار دارد و هر ساله گردشگران داخلی و خارجی زیادی را به خود جذب می‌کند. اورامان مشهورترین جاذبه‌ی گردشگری استان کردستان است.
دریاچه‌ی زریوار
دریاچه‌ی زریوار در فاصله‌ی سه کیلومتری غرب مریوان قرار دارد. یکی از ویژگی های استثنایی این دریاچه این است که هیچ منبع خاصی برای آب دریاچه ندارد و آب زریوار از طریق بارش باران و چشمه‌ها به وجود آمده است. اهالی بومی و مردم کردستان و مریوان این دریاچه را اسرارآمیز می دانند.
پارک آبیدر
پارک آبیدر که در دامنه‌های کوه آبیدر قرار گرفته نماد شهرستان سنندج است و معروف‌ترین جاذبه‌ی گردشگری این شهرستان محسوب می‌شود. پارک آبیدر با چشمه‌های خروشان و پرآب خود از منابع اصلی تأمین کننده‌ی آب آشامیدنی شهرستان سنندج بوده است.
رود سیروان
رود سیروان از مهمترین رودخانه‌هایی است که در کردستان جاری است. این رودخانه در بخش غربی و شمال غربی هورامان قرار گرفته و منطقه هورامان را به دو بخش تقسیم نموده ‌است. بیشترین بخش این رودخانه در شهرستان پاوه قرار دارد، این رودخانه از بخش رزاب و مریوان در کردستان سرچشمه گرفته و پس از عبور از شمال غربی اورامانات، دوآب و شمال هرتا، رودخانه‌های ژاد رود، قشلاق رود، لیله، لوشه، زمکان، دشت حر به آن پیوسته و سپس وارد کشور عراق می‌شود.
کوه چهل چشمه
کوه چهل چشمه در شهرستان دیواندره قرار گرفته است. برای رسیدن به کوه چهل چشمه می‌توانید از جاده‌ی سقز به مریوان استفاده کنید. آبشارهای خروشان و مرتفع و رودهایی که از کوه سرچشمه می‌گیرند به این کوه برف‌گیر، زیبایی خاصی بخشیده‌اند.
مریوان
شهر مرزی مریوان با قرار گرفتن در همسایگی دریاچه‌های زریوار و اورامان طبیعت بسیار بکر و زیبایی را به وجود آورده است. برخی معتقدند که مراوی در زبان کردی به معنای جای مرغابی است و این منطقه‌ی طبیعی به علت برخورداری از دریاچه‌ی باتلاقی زریوار که زیستگاه انواع مرغابی وحشی است، مریوان نام گرفته است.
کوه آربابا
کوه آربابا در شهرستان بانه واقع شده و2220 متر ارتفاع دارد. آربابا از تفرجگاه‌های اصلی مردم شهرستان بانه است و عنوان نماد شهرستان بانه شناخته می‌شود. پارک‌های جنگلی دوکانان و پیرمراد، از معروف‌ترین پارک‌های جنگلی کوه آربابا هستند.
سنندج
سنندج جاذبه‌های گردشگری متنوعی را در دل خود جای داده است.. مسجد تاریخی دومناره که مربوط به دوره افشاریان است و حمام حاج صالح که در بافت تاریخی شهر قرار دارد و یادگاری از دوران صفویه است، از جمله آثار ارزشمند سقز هستند. همچنین تپه‌ی باستانی زیویه معروف‌ترین جاذبه‌ی گردشگری سنندج می‌باشد.
غار کرفتو
غار کرفتو در 7 کیلومتری شمال غرب دیواندره و 90 کیلومتری شهرستان سقز واقع شده است. این غار یکی از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین غارهای استان کردستان است. مسیر رسیدن به غار کرفتو پله‌ای است و برای رسیدن به آن باید 180 پله را طی کنید.
بیجار
بیجار یکی از مرتفع‌ترین شهرهای ایران است که به آن لقب بام ایران را هم داده اند. بیجار هم آثار تاریخی نظیر بازار سنتی و قلعه قمچای دارد و هم امکانات تفریحی مانند پیست اسکی نسار دارد که بسیار مورد توجه گردشگران قرار گرفته است.
10ـ سقز
یکی از مهمترین جاذبه های تاریخی شهر سقز تپه باستانی زیویه است. مسجد تاریخی دومناره که مربوط به دوره افشاریان است و حمام حاج صالح که در بافت تاریخی شهر قرار دارد و یادگاری از دوران صفویه است، از جمله آثار ارزشمند سقز هستند.
11ـ بانه
شهرت شهر بانه به علت مراکز خرید آن است. این خصوصیت همه ساله گردشگران داخلی زیادی را به بانه رهسپار می‌کند. اگر قصد خرید در این شهر را دارید بهتر است در روزهای غیر تعطیل به آن سفر کنید.
12ـ آبشار گویله
آبشار گویله در جاده مریوان به سقز قرار دارد و در کیلومتر بیست این جاده می‌توان آبشار را پیدا کرد. ارتفاع آبشار گویله به 50متر می‌رسد .پوشش گیاهی مسیر صعود به آبشار و مناظر زیبای اطراف آبشار گویله را به یکی از زیباتربن جاذبه‌های طبیعی کردستان تبدیل کرده است.
13ـ منطقه‌ی حفاظت شده‌ی عبدالرزاق
منطقه‌ی حفاظت شده‌ی عبدالرزاق 43هزار و 950 کیلومتر مساحت دارد و اکثر گونه‌های جانوری که در آن زندگی می‌کنند، از گونه‌های نادر جانوری ایران هستند. قوچ، عقاب طلایی، قرقی، کبک و لک‌لک، از جمله مهمترین گونه‌هایی هستند که در منطقه حفاظت شده عبدالرزاق زندگی می‌کنند. اگر به حیات وحش علاقه دارید، می‌توانید از منطقه‌ی حفاظت شده‌ی عبدالرزاق بازدید کنید. این منطقه زیستگاه 80گونه پرنده و 17گونه پستاندار است.
14ـ دشت بیلو
دشت بیلو در 15 کیلومتری شهرستان مریوان قرار گرفته است و به خاطر پوشش متنوع و انبوه گیاهی‌‌اش به شهرت رسیده است. دشت بیلو محل زندگی لک‌لک‌ها است و به همین خاطر از مناطق مورد علاقه‌ی گردشگران به حساب می‌آید
15ـ کامیاران
کامیاران در فاصله‌ی ۶۵ کیلومتری جنوب سنندج قرار گرفته است. این شهر دارای ۱۳۰ بنای تاریخی است که از این بین ۷۴ مورد از آن ها به ثبت ملی رسیده اند. کامیاران جاذبه‌های گردشگری بسیار متنوعی دارد.
16ـ پالنگان
روستای پلکانی پالنگان در شهرستان کامیاران کردستان قرار گرفته است. معماری پلکانی، بافت سنتی، وجود آبشارها و چشمه‌های زیبا و رودخانه تنگیور که در کنار آن جریان دارد، پالنگان را به منطقه‌ای رؤیایی تبدیل کرده است.
17ـ کوه آوالان
کوه آوالان در25 کیلومتری جنوب سنندج و در حومه‌ی کامیاران قرار دارد. این کوه به خاطر پوشش گیاهی زیبا و درختان معطرش در مسیر صعود، یکی از موردعلاقه‌ترین مقصدهای صعود برای کوهنوردان به حساب می‌آید.
18ـ چشمه‌ی بابا گرگر
چشمه‌ی باباگرگر در 18 کیلومتری شمال شرقی شهرستان قروه قرار گرفته است. آب این چشمه در حوضچه‌ای مدور جمع می‌شود و رنگ قرمز دارد. گاهی هم رنگ نارنجی یا زرد به خود می‌گیرد. علت رنگ خاص چشمه، کانی‌ها و املاح موجود در آب است. آب این چشمه برای بسیاری از بیماری‌های استخوانی مفید است.

استان زیبای کردستان با طبیعت متنوع خود یکی از محبوب‌ترین و دلپذیرترین مناطق و مقاصد گردشگری کشور ایران به شمار می‌رود. برای رزرو تور کردستان، تور سقز، تور بانه، تور سردشت، تور مریوان و تور زمینی کردستان با مهرآباد گشت تماس بگیرید.

مشاهده نظرات

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است.


ثبت نظر