تالاب لیپار چابهار

تالاب لیپار چابهار

تالاب لیپار با رنگ صورتی از جمله جاذبه های گردشگری منحصر چابهار محسوب می‌گردد که اغلب توریستان در سفر به چابهار حتما از این تالاب دیدن می‌نمایند.چابهار در جنوب ایران قرار دارد و شهر بندری و زیبایی است و آب و هوای این شهر در هر چهار فصل همیشه بهاری و متعادل است و گردشگران هر ۴ فصل به این شهر سفر می‌کنند.از جاذبه‌های زیبا و منحصر به فرد چابهار تالاب صورتی رنگ لیپار است که از این تالاب فقط ۴ تالاب دیگیری با این مشخصات در جهان وجود دارد.

این تالاب به دلیل رنگ خاص و زیبای صورتی‌ای که دارد بسیار پرطرفدار است. از نظر سازمان محافظت محیط زیست جایی با امنیت بالا به حساب می‌رود؛رنگ خاص این تالاب به دلیل پلانکتون‌های گیاهی شیری رنگ آن شور شده است.و به هیچ عنوان از آب این تالاب نخورید.

گیاهان موجود در تالاب صورتی رنگ لیپار چابهار

موقعیت جغرافیایی این منطقه جوری است که گیاهانی مانند بلوط و گزنه در آنجا رشد می‌کند و از معدود گیاهانی است که در ایران و جهان کمتر دیده می‌شود و باعث زیباتر شدن این منطقه می‌شوند.وجود درختان سرسبز این منطقه باعث شده است این منطقه را به عروس چابهار نام گذاری کنند.

جانوران موجود در تالاب صورتی رنگ لیپار چابهار

همانطور که گیاهان این منطقه خیلی خاص هستند جانوران آن هم بسیار خاص و متنوع هستند. که این حیوانات و جانوران شامل پرندگانی چون چنگر، فلامینگو، کشیم، انواع حواصیل، طاووسکن، باقرقره، تیهو، عقاب دشتی، باعث زیبارت شدن این منطقه کرده‌اند.

زیست بوم(اکوسیستم) تالاب صورتی لیپار چابهار

نحوه ی زیست بوم تالاب صورتی لیپار چابهار به صورت جذر و مد قرمز انجام می‌شود که همین خود یکی از جاذبه‌های گردشگری سواحل جنوبی استان سیستان و بلوچستان به شمار می‌رود و برای نوریستان بسیار هیجان انگیز است. اوج زیبایی این پدیده تالاب صورتی آن قابل مشهاده است. در مورد رنگ قرمز این پدیده که محصول فعالیت پلانکتون‌ها است.

آدرس تالاب صورتی لیپار چابهار

این تالاب صورتی در تنگه و دره‌ای صخره‌ای مشرف به کوه، در مسیر جاده ساحلی چابهار به گواتر در ساحل دریای عمان (۱۵ کیلومتری شرق چابهار در نزدیکی روستای رمین و در مسیر جاده ساحلی چابهار- گواتر) قرار دارد.

دلیل رنگ خاص تالاب لیپار

رنگ صورتی این تالاب به دلیل وجود پلانکتون‌های گیاهی است به رنگ صورتی دیده می‌شود. حدود ۹۰ درصد از پلانکتون‌های گیاهی در این تالاب دیده می شوند. وفور مواد آلی و معدنی ای که از طریق رودخانه به این حوزه نیز هدایت می‌شوند. همین موضوع خود سبب افزایش زیاد تولیدات بیولوژیکی در بعضی از فصل‌های سال می شود، به طوری که این عوامل به همراه جریانات دریایی حاصل از طوفان‌های مونسون که از ویژگی‌های منحصربه‌فرد حوزه اقیانوسی دریای عمان است، موجب افزایش بیش از حد تعداد پلانکتون‌های گیاهی می‌شود؛ این تعداد در آذرماه به حداکثر میزان خود می‌رسد.

تالاب لیپار چابهار یکی از اصلی‌ترین و خاص‌ترین جاذبه‌های گردشگری چابهار و حتی ایران محسوب می‌شود.در تور چابهار خود حتما به این جاذبه زیبا سفر کنید و از آن لذت ببرید.جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو تور چابهار با کارشناسان مهرآباد گشت در تماس باشید.02188833123


تور های مرتبط

هتل های مرتبط

مشاهده نظرات

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است.


ثبت نظر