کوه‌های گِل افشان چابهار

کوه‌های گِل افشان چابهار

کوه‌های گل افشان چابهار از جاذبه‌های فوق‌العاده زیبا و خاص بندر چابهار است که زیباترین و شگفت انگیزترین قسمت این کوه‌ها در بندر تنگ است. این کوه‌ها در صد کیلومتری شهرستان چابهار قرار دارند و ارتفاع آن به ۱۰۰ متر می‌رسد.در بالای این کوه فرورفتگی و چاله‌ای به عمق نیم متری وجود دارد که پوشیده از گِل است که برای رسیدن به این کوه باید از این فرورفتگی رد شوید که در این چاله در هر یک دقیقه یک مقدار گِل با صدایی مانند ترکیدن حباب از این چاله بیرون می‌آید.

طبق نظر کارشناسان به وجود آمدن این کوه بدلیل فعالیت همین چشمه است.در این منطقه علاوه بر این کوه، دو کوه دیگر هم البته با ارتفاع کمتر وجود دارد که یک زمانی گل افشان بوده‌اند.

اختلاف نظراتی درباره بوجود آمدن این چشمه وجود دارد.در میان نظرات مختلف :دلیل مجاورت ایت کوه به اقیانوس هند و شکل منحصر بفرد پوسته زمین در این منطقه،پوسته اقیانوس با شیب تند در زیر این ناحیه به داخل زمین می‌رود که فشارهای زیادی رابه پوسته زمین وارد می‌کند.که این فشار وارد شده باعث بیرون آمدن آب به همراه گل و لای می‌شود.یکی از مهم‌ترین دلایل پیدایش کوه گل افشان و چشمه‌های آب معدنی فراوانی در این منطقه محسوب می شود.

گلی که از این چاله بیرون می‌آید سرد است که هیچ بخاری هم با خود ندارد و این یک امر غیر طبیعی است زیرا در این منطقه بدلیل گرمای زمین و فعالیت آتشفشان بیرون آمدن آب گرم با بخار امری طبیعی است.به عنوان مثال کوه تخت سلیمان در استان آذربایجان غربی به همین دلیل گرمای زمین بوجود آمده است.

اما نکته‌ی ابل توجه این است که دهانه این تپه‌ها با گذشت زمان تنگ‌تر می‌شوند و این دلیل باعث تنگ‌تر شدن آنها می‌شود پس باید فکری به حال این تپه‌ها کرد!

حدود ۸۵ الی ۸۹ درصد گازی که گل افشان را تولید می‌کند گاز متان است.گاز دی اکسید کربن حدود ۱۰ درصد آنرا تشکیل می‌دهد و گازهای نیتروژن و مونوکسید کربن باقی گازهای گل افشان چابهار را تشکیل می‌دهد.

در گل فشان برای موارد زیادی استفاده می‌شود از جمله آنها میتوان به موارد درمانی و سلامت،گردشگری،سفالگری،کوزه‌گری و ... اشاره کرد.که اغلب برای موارد سلامت و درمانی مردم از آن استفاده می‌کنند که برای بیماری‌های پوستی،کمر درد،مفاصل،تنگی عضلانی و انقباض عروق و ...بسیار تاثیر گذار هستند.

بیابانی اطراف این کوه را در بر گرفته است که گویا این بیابان هم نتیجه حوادثی در درون زمین است.

برای صعود به کوه‌های گِل افشان چابهار باید زمانی را انتخاب کنید که باران نباشد تا راحتتر بتوانید از آن بالا بروید.

آدرس کوه‌های گِل افشان چابهار: سیستان و بلوچستان – چابهار در دشت کهیر در جاده تنگ –گالک در مسیر بندرعباس

ما در این مقاله سعی کردیم درباره کوه‌های گل فشان نکات چالبی را در اختیار شما عزیزان بگذاریم اگر شما سوالی درباره رزرو تور چابهار و یا دیگر جاذبه‌های گردشگری چابهار داشتید حتما با کارشناسان خبره مهرآباد گشت تماس بگیرید تا به طور کامل شما را راهنمایی کنند.02188833123


تور های مرتبط

هتل های مرتبط

مشاهده نظرات

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است.


ثبت نظر